Time-management

 

We hebben allemaal ‘tijd tekort'. Vandaag is dit meer dan ooit het geval met alle mogelijke afleidingen zoals e-mails, social media à la Facebook, Instagram, Whatsapp, Pinterest, Messenger e.d., waardoor sommigen onder ons zich vaak minder productief voelen en in de verleiding gebracht om die ene extra like of foto te bekijken, of om die nieuwsjes snel te lezen.

Of heb je ook wel eens zo van die dagen : hele dag hard gewerkt, brandjes geblust, en op het eind van de dag stel je jezelf de vraag : 'wat heb ik nu vandaag allemaal precies gedaan?'

Als we nu eens onze studie- of werkstrategie aanpasten, zouden we ervan versteld staan over hoeveel tijd we hiermee wel kunnen winnen en hoeveel meer voldoening we hieruit zouden putten…

Eén gouden regel, alvast : maak een overzicht van je te ondernemen acties, zodat je kunt kiezen wat je het meest belangrijk vindt om te doen. En :

  • Stel een dagelijkse takenagenda van af te werken acties op; de belangrijkste plaats je uiteraard bovenaan. Tegen het einde van de werkdag zie je dan al je doorstreepte taken. Dit geeft het voordeel van ‘achievement’, tastbaarheid : 'Wat heb ik allemaal gedaan vandaag'. Tip: steek geen nutteloze tijd in het uittypen van een takenlijst, maar schrijf de taken neer voor de volgende dag. Geschreven to do's voor de volgende dag zorgen er ook voor dat je er dezelfde avond of nacht niet meer hoeft over te piekeren.
  • Werk de 'moeilijkste' taken af in de voormiddag, het helderste moment van de dag.
  • Werk de minst leuke taken die je steeds voor je uit schuift, als EERSTE af. Je bent er dan vanaf. Het geeft zo'n voldoening eens je ermee klaar bent. Dit, in tegenstelling tot het vervelende gevoel wat zich aandient, wanneer je er dagen en weken moet over piekeren en de moed zoekt om eraan te beginnen. Such a waste of negative energy... Laat je dus niet leiden door wat je leuk of niet leuk vindt.
  • Werk met een tijdschema. Als je bepaalde taken een tijdspanne oplegt, zullen deze  veel sneller worden afgewerkt.
  • Leer NEE zeggen. Laat tijdens de prioritaire taken geen storingen toe. Met geen storingen bedoelen we : gsm buiten bereik houden, e-mails afsluiten en eventueel de deur dichtdoen, of je zelfs regelrecht afzonderen. Die taak zal dan slechts de helft van jouw tijd in beslag nemen dan wanneer je storingen zou toelaten. Laat weten op welke momenten je wel beschikbaar bent.
  • Leer lange, overbodige gesprekken af te sluiten. Als je verder wilt doen, zeg dan gewoon: 'ik heb nog veel werk' of 'we komen hier een andere keer op terug'.
  • Handel e-mail berichten op vaste tijdstippen per dag af .
  • Clean desk is clean head. Probeer dagelijks te archiveren; zo verlies je geen tijd met zoeken.

Gun je na elk uur full concentration een mini-pauze. Mensen die geregeld een mini-pauze nemen:

  • gaan bewuster om met hun taken,
  • zijn met de meer belangrijke taken bezig,
  • hebben minder last van stress,
  • gaan beter om met conflicten,
  • hebben meer focus, 
  • zijn zelfbewuster en energieker,
  • zijn aandachtiger, 
  • presteren beter en staan positiever in het leven... zoals ik ;-)

Blijf op de hoogte van onze nieuwe studentenkoten of ons bedrijfsvastgoed