Blue Filter Technologie

Recentelijk merkte ik de nieuwe bril van mijn collega op, en in het bijzonder de blauwe coating op de glazen… Mijn nieuwsgierigheid naar het nut hiervan was gewekt! Het bleek om de Blue Filter-technologie te gaan. Die filtert het blauwe licht, zoals dit wordt gegeneerd door beeldschermen of LED-lampen.

Zelf ben ik nog niet toe aan zichtcorrectie, maar dergelijke brillen zijn ook zonder "sterkte" verkrijgbaar. Ik ben alvast grote fan: als ik de bril gebruik wanneer ik achter mijn beeldscherm zit, of op mijn tablet tokkel, voel ik onmiddellijk het comfort. Het blauwe licht wordt immers omgezet naar een bruin-gele lichtstraling, wat veel zachter en rustiger voor de ogen is.

Pro’s en contra’s 

Nu ben ik gaan opzoeken of deze glazen effectief gezonder zijn, en ook deze trend blijkt zijn voor- en tegenstanders te hebben... Over het algemeen promoten opticiens deze technologie,  waar oogartsen en experts afraden om een dergelijke bril de hele dag door te dragen. Het blijkt tevens dat we blauw licht (wat we zowel in daglicht als bij LED-verlichting vinden) ook echt nodig  hebben om ons energiek en goed te voelen in ons vel. En het helpt tegen winterdepressies…

Het kunstmatige blauwe licht 

Vroeger hielp zonlicht ons om ’s ochtends wakker te worden, doordat het de aanmaak van het slaaphormoon melatonine afremt. ’s Avonds, na zonsondergang, werden we dan weer moe doordat er minder blauw licht aanwezig was en de melatonineproductie steeg. Tegenwoordig verstoren we dat bioritme door ons op de verkeerde momenten bloot te stellen aan blauw licht, door bijvoorbeeld te surfen op onze smartphone voor het slapengaan. Dit kan de slaapkwaliteit doen afnemen. Blootstelling aan het kunstmatige blauwe licht van beeldschermen tijdens de kantooruren is dan weer niet nadelig voor onze slaap, maar kan wel ongemakken met zich meebrengen.

Zo kan dit aanleiding geven tot vermoeide en geïrriteerde ogen. Enkele studies spreken zelfs over een nadelig effect op het netvlies, maar de resultaten van deze studies zijn eerder twijfelachtig. Enkel een aantal oude proeven kon aantonen dat zeer hoge dosissen blauw licht schadelijk zouden zijn voor het netvlies van muizen. Deze bevindingen kunnen we echter niet zomaar toepassen op mensen. Daarenboven was het gebruikte licht veel intenser dan het blauw licht dat beeldschermen genereren.

Beeldschermtijdperk

Heb je echter geen zin om een nieuwe bril aan te schaffen, dan kan je nog steeds bepaalde instellingen van je beeldscherm optimaliseren met flux voor zowel Mac als Windows:

Nog een tip is het activeren van de night shift mode op je smartphone. Als je niet weet hoe die op jouw type smartphone dient ingesteld, is dat overigens snel gegoogeld.

Tot slot nog dit : door experts wordt sterk aangeraden om elke 20 minuten van je beeldscherm weg te kijken, en in de verte te turen ter ontwikkeling, herstelling en ontspanning van de ogen.

Blijf op de hoogte van onze nieuwe studentenkoten of ons bedrijfsvastgoed