Dat bewegen een must is om gezond te blijven, weten we allemaal. Kies jij ervoor om na je werk nog naar een fitnesscentrum te gaan, of combineer je beweging eerder met je woon- en werkverkeer, zodat je ‘s avonds meer tijd overhoudt voor andere zaken ?

Zelf heb ik een bureaujob. Zoals je kan vermoeden, komt daar niet veel beweging aan te pas. De afstanden die ik afleg, blijven beperkt tot die naar de printer, het koffieapparaat of het kleinste kamertje. That’s it. Niet OK, dus...

Gelukkig heb ik een natuurlijke drang om te bewegen. Ik vind het dan ook heerlijk om met de fiets naar het werk te komen. Dat ik op mijn werkplaats de mogelijkheid heb om te douchen, is een extra troef. Een werkgever is niet verplicht een douche, kleedkamer of fietsenstalling te voorzien wanneer de werklocatie  een kantoor of winkelfunctie betreft, maar de aanwezigheid van dergelijke faciliteiten betekent onmiskenbaar een aanmoediging om meer mensen aan het fietsen te krijgen.

Een paar kilo meer of minder

Welk type fiets je wenst, hangt af van allerlei zaken, zoals de afstand, je parcours, of je sportief dan wel rechtop en met de nodige draagtassen op je fiets wil zitten ? Dit zijn zaken die je best in overweging neemt bij de aankoop van een (nieuwe) fiets, maar waarover ik hier nu niet over uitweid.

Een tip die ik je wél wil meegeven is: laat je niet gek maken door het aantal kilo’s dat je fiets minder zou mogen wegen voor een vlotte sportprestatie. Velen denken dat het gewicht bij racefietsen en mountainbikes zeer belangrijk is. Voor het rijden van wedstrijden geldt dit uiteraard, vermits dan elke gram en elke seconde tellen. De meesten onder ons hanteren evenwel andere vereisten.

Ter illustratie : een ultra lichte racefiets weegt 2 tot 4 kilo minder dan een goede sportieve fiets maar is dubbel zo duur, en door de lichte materialen is die ook nog sneller versleten. Dus als jij letterlijk 1000 euro meer wil uitgeven voor een paar kilo's, denk dan even na over je lichaamsgewicht. Als je immers aan het fietsen slaat, ben je zo die enkele kilo’s lichter.

Up-tempo of rustig

Ikzelf geniet van het fietsen aan een gemiddeld tempo van 24 km per uur. Mijn voorkeur gaat uit naar een sportieve fiets zonder al te veel franjes, waar ik op fietsdagen 34 km mee rijd; een ideale afstand voor mij. Het is ’s morgens soms wel even op de tanden bijten, want tenslotte moet ik 45 minuten vroeger uit bed, maar ik heb er achteraf werkelijk nooit spijt van, wel integendeel.

Het leuke is dat je, afhankelijk van je energiepeil, zelf bepaalt hoe jij wil sporten. Meestal fiets ik aan een goed tempo door, weliswaar steeds rustig beginnend om de spieren op te warmen. En soms houd ik het iets rustiger, maar telkens met een aanhoudend tempo. Want net zoals bij wandelen, word je van slenteren niet echt energiek. Met wat geluk kan je langs mooie landwegen of groene stukken naar je werk fietsen.

Do not waste time and money

Ik leg 's avonds mijn fietskleren voor de volgende ochtend klaar, en een volledig outfit voor na het douchen op het werk, zodat ik ’s morgens geen tijd hoef te verliezen. Wat die fietsoutfit betreft, hoef je niet persé naar dure outfits met speciale stofjes te grijpen. Een T-shirt en eenvoudige trainingsbroek of legging, zijn even comfortabel... Een ouderwetse katoenen T-shirt zal wellicht iets meer vocht opnemen en minder snel drogen na je sportprestatie, maar dat shirt was toch voor de was ? Afgedankte kleren kunnen overigens zo vlot gerecycleerd worden tot sportkledij.

Op een koersfiets zit je niet altijd lekker comfortabel; een sportbroekje met extra bescherming is dan wel aangewezen. Aangezien ik dat echter niet altijd even fijn om dragen vind, en ik mijn fiets voor vele doeleinden gebruik, bleek een sportief gelzadel - tot mijn algehele tevredenheid - een goed alternatief.

Verder fiets ik met gewone sportschoenen en zonder click-pedalen. Ik kleed mij dus gewoon zoals ik wil en hoef dan ook niet met een spons in mijn broek en met ongemakkelijke fietsschoenen een winkel door te lopen of een terrasje te doen.

Om goed te kunnen fietsen dien je bijgevolg enkel te investeren in  je fiets zelf, en die kost zal afhangen van het gebruik dat je voor ogen hebt voor je stalen ros.

Heeft fietsen enkel voordelen?

Fietsen heeft tal van voordelen maar toch kan het niet altijd even handig zijn om met de fiets naar het werk te gaan. Dit is geval wanneer je bijvoorbeeld op meerdere locaties werkt, op klantenbezoek moet of spullen dient mee te nemen.

Ik tracht drie keer per week naar het werk te fietsen. Dan blijft het ook leuk, en elke dag lukt nu  eenmaal niet, gezien je soms voor, tijdens of na het werk nog ergens naartoe moet met een ander vervoermiddel dan de fiets. Maar een en ander kan je goed inplannen : baken je fietsdagen goed af!

En toegegeven: in de winter is het geen lachertje om met de fiets naar het werk te gaan. Als je op je werk een warme douche- en omkleedruimte hebt, helpt dit echter wel helpen om te volharden.

Persoonlijk ben ik ook wat angstig van zodra het vriespunt in zicht komt. Bij een aanvriezend wegdek laat ik mijn fiets om veiligheidsredenen dan ook aan de kant staan. Maar tijdens de herfstmaanden (mijn favoriete seizoen) geniet ik er intens van om ’s morgens de mist over de uitgestrekte weilanden te aanschouwen.

Evenmin evident is het geval waarbij je werk ver van je woonplaats ligt. Maar dan kan je altijd nog naar het station fietsen en de woon-werkafstand per trein afleggen, of overwegen om een elektrische fiets te nemen.

Geef het goede voorbeeld

Veel mensen geven reeds het goede voorbeeld; sommigen kunnen nog een duwtje in de rug gebruiken om met hun fiets naar het werk te gaan. Want ook als het weer én de afstand meezitten, wordt nog te snel naar de auto gegrepen. Daarom: enkele motiverende tips!

 

1. Hoe minder hard je fiets, hoe meer vet je verbrandt

Nu heb ik waarschijnlijk je aandacht vast! Is je conditie niet wat het moet zijn, geen nood: begin rustig met je basisconditie op te bouwen. Na een week voel je al een verschil. Bovendien hoef je niet snel te fietsen om vet te verbranden. Integendeel: als je aan een lage intensiteit sport, verbrand je vooral vetten. Trainen tegen een hogere hartslag kan je pas als de fundamenten goed zitten. Werk eerst aan je conditie vooraleer je je hartslag de hoogte in jaagt. En of je voor elektrisch of voor het sportieve gaat, is een keuze die volledig door jou wordt bepaald. Sowieso beleef je aan beide opties voordelen.

2. Gratis work-out

Met uitzondering van de aankoop van een fiets kost fietsen je amper iets. Je moet geen duur fitnessabonnement aan te schaffen om dagelijks een beetje te sporten. Iedere dag met de fiets naar het werk is een activiteit die niet alleen goed is voor je gezondheid, maar die je daarenboven meer energie geeft. En daar doe je het tenslotte toch voor? Win-win!

3. Twee keer win-win

Voor de meeste sporters is het al lastig om tijd te vinden voor één sessie, laat staan een dubbele. Het is bewezen dat twee keer trainen per dag, ’s ochtends en ’s avonds telkens 30 minuten, een beter afterburn effect heeft. Dit betekent dat je stofwisseling is opgekrikt gedurende de uren na je training. Met andere woorden: je verbrandt meer calorieën. Door twee keer per dag te trainen, profiteer je twee keer van dit fijne effect.

4. Sporten in openlucht

Geen betere manier om dat soms dolgedraaide hoofd leeg te maken. Zo bespaar je je bijvoorbeeld filestress. En wat als het regent? Ook dat mag je niet tegenhouden. Los van het feit dat je echt niet smelt van een beetje regen, is sporten in openlucht zeer goed voor je. Persoonlijk verkies ik een beetje motregen boven snikhete weersomstandigheden. Toegegeven, wanneer het er met bakken uitvalt, neem ik ook de wagen, maar van een beetje regen ga je niet dood. En niet alleen de regendruppels zelf, ook de dalende luchtdruk tijdens een regenbui, bezorgen je een verfrissend gevoel.

5. Geen excuus

Doordat je naar je werkt fietst, ben je verplicht om die afstand heen en terug af te leggen. Je kan je work-out niet afbreken omdat je moe bent of geen wilskracht meer hebt. Want je wil wel thuis geraken…

6. Je ademt meer schadelijke uitlaatgassen in je auto in dan op je fiets

Wellicht tegen de verwachting in, blijken autochauffeurs meer getroffen door schadelijke lucht dan fietsers. Dit wordt verklaard door de positie op de rijbaan : fietsers zijn hoofdzakelijk terug te vinden aan de rand van de rijweg, terwijl automobilisten zich met hun auto in het midden begeven, waar de vervuiling meer geconcentreerd is.

7. Ecologische voetafdruk

Fietsen is vanzelfsprekend beter voor het milieu. Dus, je ecologische voetafdruk wordt hierdoor ook wat kleiner.

8. Safety first

Zelf steek ik nooit de weg over zonder oogcontact te hebben met de bestuurder van een wachtende auto. Ook al heb je voorrang, je bent en blijft een zwakke weggebruiker. Je gelijk halen met het bekomen van een gebroken been, of erger, is het voor mij niet waard. En het kan nooit kwaad bestuurders die voor je stoppen, even te bedanken. Neem niets vanzelfsprekend; dat maakt je een gelukkiger mens.

The point is wel dat je graag moet fietsen. Anders haal je er geen voldoening uit. Beoefen een sport die je graag doet.

Fiets, geniet, en wees voorzichtig!

 

Blijf op de hoogte van onze nieuwe studentenkoten of ons bedrijfsvastgoed