BOVENAAN GOOGLE STAAN ZONDER TE BETALEN?

Als je op zoek gaat naar informatie over hoe je best een blog schrijft, die tegelijkertijd goed scoort in de zoekmachine van meneer Google, komt er heel wat technische informatie op je af. Zo zou je je moeten houden aan minimaal 300 woorden, maximaal 700, en voeg je liefst zoveel mogelijk zoekwoorden toe, zodat Google jou kan terugvinden… Maar waar blijft de spontaniteit dan? We schrijven immers een artikel voor onze bezoekers, en niet voor Google. Toch?

Vooraleer ik hieronder één en ander uit de doeken doe, ga ik ervan uit dat je website goed op punt staat. Want ook dit heeft invloed op het surfgedrag van je bezoekers en bijgevolg op je plaats in de Google ranking.

 

EEN BLOG SCHRIJVEN OM GOOGLE TE PLEZIEREN?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofte zoekmachineoptimalisatie, voor een betere vindbaarheid van je webteksen in Google./ Dit gaat over het optimaliseren van je webteksten voor een betere vindbaarheid in Google. Het tijdperk waarin enkele  SEO-trucs voldoende waren om ervoor te zorgen dat je website hoog scoort in Google, is echter al lang afgelopen. Natuurlijk kun je rekening houden met de SEO-vriendelijkheid van je bericht, maar het belangrijkste is: schrijf gewoon een heel goede blog! Tegenwoordig is goede inhoud koning. En goede inhoud leidt tot meer likes op Facebook, zal sneller worden gedeeld, en retourneert dus ook bezoekers naar je website…

DE KRACHTIGSTE ZOEKWOORDEN TOOL

Dat ben jijzelf! Er is maar één iemand die weet waar jij naartoe wil met je inhoud, tot wie jij je wil richten en waarvoor je bedrijf staat… Voor je begint met schrijven, maak je daarom een lijst van zoekwoorden die volgens jou het beste bij je branche of je product passen. Met een algemeen lijstje kom je er tegenwoordig echter niet meer. Denk dus breder. Zo is het aan te raden om keywords te combineren. Als je bijvoorbeeld een koelkast verkoopt, zou [DVdW3] een keyword uiteraard “koelkast” kunnen zijn. Maar als je niet tussen de massa wil verdwijnen, kan je ook “Smeg koelkast groen A++” gebruiken. Dit laatste wordt ook wel seed keyword genoemd.

In Google – ironisch genoeg – worden overigens handige tools aangeboden voor het vinden van de beste zoekwoorden .

 

WIL JIJ BOVENAAN GOOGLE STAAN

Dwell time: dit is een nog vaak onderschat iets. Dwell time betekent niets minder dan verblijftijd. Hoe langer je bezoeker op je website verblijft, hoe liever Google dit heeft. Google wil tenslotte - net zoals jijzelf- zijn bezoekers tevreden houden. Je bezoekers bepalen of ze al dan niet op je website blijven of terugkeren. Dit wordt al te vaak vergeten bij het schrijven van een SEO-vriendelijke blog. Men is immers geneigd om deze vol te proppen met allerlei zoekwoorden, zodat het bericht zeer technisch en dus niet meer aangenaam leesbaar wordt…

HAAL DE AUTEUR IN JOU NAAR BOVEN

Als je je huiswerk goed gemaakt hebt, heb je ondertussen een flinke verzameling zoekwoorden. Het is evenwel onmogelijk om al je zoekwoorden in één blog te verwerken. Kies dus 4 à 5 woorden die goed bij elkaar passen en ga die gebruiken. Wees gerust: al je werk is zeker niet voor niks geweest… Houd je andere zoekwoorden bij voor een volgende blog!

Je leest verschillende zaken over webteksten, minstens 300 of maximaal 700 maar jouw tekst wordt waardevol door jouw schrijfkunsten, en niet door het aantal woorden! Nogmaals: schrijf je teksten voor je bezoekers, niet voor Google! Zoals gezegd : een tekst die puur op SEO is gericht, heeft een zeer technische inhoud en is meestal onleesbaar. Gegarandeerd zullen je bezoekers weer snel weg zijn. En als Google merkt dat er op jouw website binnen enkele seconden terug weggeklikt wordt, scoor je niet enkel slecht bij je bezoekers, maar ook bij Google…

HOE ZOEKWOORDEN VERSTOPPEN IN JE BLOG

Verwerk je beste zoekwoorden in de titel van je blog. Zorg voor een pakkende titel! Dit kan het verschil maken tussen geen en veel bezoekers. Verwerk de andere zoekwoorden doorheen de andere structuurelementen van je tekst:

De titel van je pagina (maximaal 2 zoekwoorden).
Je meta descriptin tag: Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina, de belangrijke trefwoorden waar je graag op gevonden wilt worden, verwerk je in deze tag.
Koptitels
Tussentitels (zet deze in een H4 / Kop 4 voor de Google-herkenbaarheid)
De URL van je pagina

Als je dit allemaal in een tekst hebt gegoten en de zoekwoorden hebt gebruikt, is eigenlijk het zwaarste werk achter de rug. Opgelucht?

 

EEN BEELD ZEGT MEER DAN 1000 WOORDEN

Een goede tekst bevat niet enkel woorden. Mensen zijn gauw verveeld, maar door een leuk beeld of een video toe te voegen, heb je meteen hun aandacht om verder te lezen. Tip: bij het uploaden van een afbeelding, kan je de zoekwoorden ook in de bestandsnaam van je afbeelding gebruiken! Alle beetjes helpen…

LINKEN = LIKEN

Ook de linkstructuur is belangrijk voor je positie in Google. Door te linken naar een andere website, door een link van een externe website naar jou, of door een interne link naar een eerdere pagina op je eigen website, maak je je bericht sterker, omdat je enige autoriteit over het onderwerp toont.

Tegelijkertijd zorgt dit voor gebruikersgemak. Bezoekers worden zo verder doorverwezen naar een andere pagina van je website, en hoe langer ze op je website blijven hoe beter voor je Dwell time. Wanneer je bezoekers geboeid blijven, gaan ze je ook sneller delen op social media.

BLOG NALEZEN

Voordat je je bericht publiceert, laat je iemand anders je tekst nalezen. Vraag deze persoon ook of hij het hoofdidee van je bericht begrijpt. Corrigeer typfouten en zinnen die niet correct zijn geformuleerd.

NU IS HET AAN JOU

Met al deze tips creëer je zo een leuke blog, zowel voor je bezoekers als voor Google. Ik wens je alvast veel succes met het schrijven van je SEO-blog en hoop dat ik je toch een beetje op weg heb kunnen helpen. En vergeet vooral niet: schrijf gewoon een heel goede blog! ;-)

 

Blijf op de hoogte van onze nieuwe studentenkoten of ons bedrijfsvastgoed